دانشنامه ترکیبات مایع

ایمنی تاسیسات گاز رسانی

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۵۳ ق.ظ

ایمنی تاسیسات گاز رسانی


مسیر لوله کشی گاز و انشعابات آن در ساختمان بر اساس قوانین و مقررات خاصی است و هر گونه تغییرات در ساختمان و لوله کشی های موجود باید مطابق همین قوانین و مقررات و با هماهنگی ادارات نظام مهندسی و شرکت گاز محل سکونت شما باشد. ایمنی تاسیسات گاز رسانی نکاتی بسیار مهم هستند که باید در همه جا رعایت شوند.


علمک: بخش انتهایی خط انشعاب گاز است که رگولاتور بر روی آن نصب و گاز یک یا چند مشترک را تامین می کند. در صورت نیاز به تعمیر و یا ساخت و ساز و یا تخریب دیوار مجاور علمک، با امداد گاز تماس بگیرید تا اقدامات لازم انجام شود.تلفن امداد گاز در سراسر کشور ۱۹۴ است. هرگز از علمک به عنوان تکیه گاه، یا پایه باربر و نگه دارنده و جهت بالا رفتن استفاده نکنید.فشار گاز علمک تا قبل از رگولاتور ۲۴۰ برابر فشار گاز در شیرهای مصرف داخل ساختمان بوده و در صورت بروز سانحه بسیار خطر آفرین است. از راه های جلوگیری از برخورد اتومبیل با علمک، نصب شبرنگ بر روی آن است.


رگولاتور: رگولاتور فشار گاز شبکه را به فشار مورد نیاز مشترکین در هر انشعاب تقلیل می دهد. هر رگولاتور ظرفیتی معین دارد. چنان چه قصد توسعه ی لوله کشی ساختمان را دارید حتما درخواست کتبی خود را به شرکت گاز محل سکونت ارائه دهید تا رگولاتوری مناسب با مصرف ساختمان شما بر روی علمک نصب شود.

در صورت بروز نقص، جریان گاز در رگولاتور به طور اتوماتیک قطع می شود. هرگز برای برقراری مجدد جریان گاز و راه اندازی رگولاتور آن را دستکاری نکرده و تنظیمات آن را تغییر ندهید و قبل از هر کاری با تلفن امداد گاز ۱۹۴ تماس بگیرید.هرگز درپوش های رگولاتور را جدا نکنید و به جای درپوش های مفقود شده اشیا و اجسام نا مرتبط قرار ندهید.نصب شبرنگ مانع از برخورد شبانه کامیون ها به رگولاتور می شود.


کنتور گاز: کنتور گاز مانند رگولاتور در مالکیت شرکت ملی گاز است و نصب و افزایش ظرفیت و تفکیک کنتور گاز پیرو درخواست کتبی مشترک و تنها توسط شرکت گاز محل سکونت شما انجام می شود. چنان چه شماره سریال کنتور و شماره سریال مندرج در قبض گاز ساختمان مطابقت ندارد موارد را به امور مشترکین شرکت گاز اطلاع دهید. اگر صدای شکستگی و خرد شدگی از کنتور شنیده می شود با شماره ۱۹۴ تماس گرفته و یا به واحد امداد گاز محل سکونت خود اطلاع دهید تا برای بررسی و رفع نقص کنتور شما اقدام شود.

هر گونه اصلاح و یا تغییر در سیستم لوله کشی ساختمان فقط با هماهنگی شرکت گاز محل سکونت و سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر شما امکان پذیر است. با محاسبه ی گاز مصرفی چندین خانوار توسط یک کنتور تشخیص خانوار پر مصرف غیر ممکن است و لذا برای محاسبه ی دقیق تر گاز هر خانوار بهتر است که هر یک از واحد های مسکونی کنتورهای جداگانه داشته باشند.


مراحل تفکیک کنتور عبارتند از:


۱- ارائه تقاضانامه ی کتبی به شرکت گاز محل سکونت و دریافت معرفی نامه برای سازمان نظام مهندسی ساختمان


۲- مراجعه به سازمان نظام مهندسی و انتخاب مهندس ناظر و مجری جهت لوله کشی جدید


۳- ارائه ی نقشه لوله کشی و محل نصب کنتورهای جدید و دریافت تاییدیه ی مهندس ناظر و انجام لوله کشی داخلی جدید گاز


۴- گرفتن تاییدیه های لازم از سازمان نظلم مهندسی ساختمان و مراجعه به اداره گاز محل سکونت جهت انجام مراحل اشتراک پذیری و نصب کنتورهای تفکیک شده.




بست: نقش بست فلزی استاندارد جلوگیری از نشت گاز در محل اتصال شلنگ است.در انواع این بست استاندارد و مشابه آن چنان چه پیچ بست بیش از حد لازم پیچانده شود باعث بریدگی شلنگ خواهد شد. پس از بستن شلنگ نیز با استفاده از کف مواد شوینده نظیر مایع ظرفشویی یا صاون مایع از عدم نشت گاز مطمئن شوید. هر یک از وسایل گازسور که توسط شیلنگ به جریان گاز وصل هستند و در محل اتصال آن ها از بست استفاده نشده است، شیلنگ مربوطه با تکان یا پوسیدگی از سر شیلنگی خارج و مقدمات انتشار گاز و انفجار را فراهم می کند.




شیلنگ: نوع شیلنگ مورد استفاده باید از نوع نخ دار باشد. شیلنگ های فشار قوی ، نخدار و تقویت شده در برابر مواد نفتی و گازی، فاسد نشده و از بین نمی روند.نخ در شیلنگ های مناسب باید درون بافت شیلنگ قرار داشته باشد و نه روی سطح آن.

شیلنگ ها را به شکل دوره ای بازدید نمایید.در بازدید مطمئن شوید که سوراخ نشده و ترک بر نداشته باشد و در محل بست بریده نشده باشد.عبور شیلنگ از سوراخ های دیوار کف و سقف ساختمان و یا کابینت ها باعث بریدگی و آسیب دیدگی آن می شود.چنان چه مجبور به انجام این کار هستید حتما دور شیلنگ را بوسیله ی نوار محافظ یا پوشش مناسب تقویت نمایید.شیلنگ اجاق های خوراک پزی را در معرض شعله های اجاق قرار ندهید.




شیر مصرف گاز:


۱- جهت باز و بسته شدن کلیه ی شیرهای مصرف به یک صورت است.همیشه آن را به خاطر بسپارید.


۲- هر وسیلع ی گازسوز باید یک شیر مصرف استاندارد و جداگانه داشته باشد.


۳- چنان چه از شیر مصرف استفاده نمی کنید آن را با درپوش فلزی مسدود نمایید.


۴- استفاده چند وسیله ی گازسوز از یک شیر مصرف به صورت همزمان عامل اصلی بسیاری از حوادث خسارت بار بوده است.


۵- چیدمان وسایل منزل نباید به گونه ای باشد که شیرهای مصرف گاز در پشت آن ها مخفی و در دسترس نباشد.


۶- به دلایل بصری و اخطاری، رنگ دستگیره های شیرهای مصرف با روکش های قرمز یا نارنجی پوشش داده شدهاند و به هیچ وجه نباید آن ها را از محل خود جدا نمایید تا در صورت بروز حادثه قطع جریان گاز با مشکل مواجه نشود.


۷- چنان چه مسافرت شما طولانی مدت است شیر اصلی گاز یا همان اولین شیر بعد از کنتور را ببندید.




برچسب انرژی: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه ی رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولید کننده است.برچسب انرژی به ما می گوید که طراحی و ابتکارات نوین کالای استاندارد موذرد نظر چه میزان بازده ی آن را بالاتر برده و مصرف انرژی آن را کمتر کرده است.کالاهای بسیاری ممکن است موفق به اخذ علامت استاندارد شده باشند اما تولید کننده های موفق با طراحی های مناسب و ابتکارات نوین کالای خود را ارتقا کیفیت داده و با افتخار جهت اطلاع مشتریان برچسب انرژی اخذ شده را از مراجع ذیصلاح را نیز بر روی کالای خود نصب می کنند.

وسایل گازسوز با برچسب انرژی A بالاترین بازده را دارند در حالی که مصرف گاز آن ها بسیار پایین است.




شیر ترموستات: اگر با استفاده از مدار شوفاژ و رادیاتور ساختمان خود را گرم می کنید تنظیم دما در هر یک از اتاق های ساختمان به طور جداگانه غیر ممکن است مگر این که به جای شیر معمولی رادیاتور از شیر ترموستات استفاده کنید.با این کار به شکل مکانیکی هر یک از رادیاتورها را جداگانه هوشمند کرده و با تنظیم شیر ترموستات به دلخواه شما دمای اتاق روی درجه تنظیم شده ثابت می ماند.استفاده از این شیرها بر روی تمام رادیاتورها توصیه می شود اما در برخی اماکن استفاده از آن ها با هدف کاهش مصرف انرژی و برخی اهداف فنی سیستم الزامی است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۹
نوشین مولایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی